Blog

Is de elektronische handtekening geldig?

Al sinds jaar en dag zet men handtekeningen. Met een handtekening geef je aan dat je het eens bent met dat wat er op papier staat. Waar je eerst alleen een authentieke handtekening kon zetten, je weet wel gewoon die met pen op papier, heeft de komst van het digitale tijdperk met zich mee gebracht dat er tegenwoordig tal van mogelijkheden zijn om een elektronische handtekening te gebruiken. Maar wat is de juridische status van de elektronische handtekening? Kun je zelf kiezen welke soort handtekening je gebruikt of is het soms beter om toch een ouderwetse natte handtekening te zetten? Kortom is de elektronische handtekening geldig? In dit blog lees je er alles over!

Wat houdt het herroepingsrecht in?

Als je via een webshop, via social media, telefonisch of aan de deur een product of dienst koopt, kun je niet heel makkelijk beoordelen of dit product of de dienst bij jou aansluit. Je kunt het product niet vasthouden, niet voelen, niet bekijken. Ook kun je in een opwelling iets kopen waar je later spijt van krijgt. De wetgever heeft daar iets op bedacht. Namelijk het recht van ontbinding. Wat dit recht inhoudt, wanneer het van toepassing is en waar je als verkoper rekening mee moet houden, lees je in dit blog.

De regels voor een webshop

Veel mensen doen tegenwoordig hun aankopen online. Webshops schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.
Maar wist je dat er regels zijn waar je je als webshopeigenaar aan moet houden? Als jouw webshop een onderneming is, schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel en houd je een administratie bij. Om te zien of je jouw webshop vanuit huis mag runnen, raadpleeg je het bestemmingsplan maar daarnaast moet je voldoen aan allerlei wetten en regels voor o.a. online verkoop. Denk hierbij aan privacyregels, consumentenregels, cookies en de regels voor koop op afstand. Om je hiervan bewust te maken heb ik de belangrijkste regels voor je op een rijtje gezet zodat je zelf na kunt gaan of jouw webshop voldoet.

Kloppen jouw spelregels?

Wist je dat je niet zomaar alles in je algemene voorwaarden mag zetten? En dat er extra regels zijn voor het zaken doen met consumenten? Heb jij jouw algemene voorwaarden zelf geschreven? Of door middel van knip- en plakwerk zelf gemaakt? Dan heb je waarschijnlijk geen rekening gehouden met de wettelijke regels en loop je kans dat je niets hebt aan je algemene voorwaarden. Dat zou sonde zijn toch? Daarom heb ik in dit blog op een rijtje gezet waar je rekening mee moet houden. Kloppen jouw spelregels?

Het advertentiebeleid van Facebook

Veel bedrijven adverteren op social media. Het is een eenvoudige manier om veel potentiële klanten te bereiken. Bijna iedereen heeft immers tegenwoordig wel een social media account. Adverteer jij al op Facebook of Instagram? Of ben jij van plan om dit te gaan doen? Dan wordt je gevraagd om akkoord te gaan met het advertentiebeleid van Facebook. De meeste ondernemers publiceren hun advertentie zonder deze advertentievoorwaarden überhaupt gelezen te hebben. Maar wist je dat dit grote gevolgen kan hebben voor jouw advertentie? In deze blog leg ik je uit waarom.

Wetswijzigingen per 1 juli 2020

Wet- en regelgeving is altijd in beweging. Natuurlijk kun jij als ondernemer die (veranderende) wetten en regels niet allemaal bijhouden. Dat is één van de redenen dat ik wekelijks een blog voor je schrijf. Ditmaal zet ik de wetswijzigingen per 1 juli 2020 voor je op een rijtje. Ook geef ik je vast informatie over een aantal voorgenomen wijziging voor later dit jaar. Zo blijf jij als ondernemer op de hoogte!

Negatieve reviews online

De meeste mensen (vooral consumenten) kijken voordat ze (online) een aankoop doen, naar de beoordelingen van het bedrijf dat de dienst of het product aanbiedt. Positieve reviews, recensies of beoordelingen leveren dus een grote bijdrage aan het binnenhalen van meer klanten voor je bedrijf. Maar wat als een klant niet tevreden is? Mag hij dan zomaar negatieve reviews online plaatsen? En wat kun je daar als bedrijf aan doen maar beter nog, hoe kun je het voorkomen? Je leest het in deze nieuwe blog.

Vakantie annuleren, wat zijn je rechten?

Je hebt een hele tijd geleden een vakantie geboekt om er eens lekker tussen uit te gaan maar dan besluit het coronavirus roet in het eten te gooien. Er worden wereldwijd allerlei maatregelen getroffen om verspreiding van het virus te beperken zoals negatieve reisadviezen en inreisverboden. Je vraagt je nu af hoe het zit met jouw geboekte vakantie? Waar heb je recht op als de reisorganisatie annuleert of kun je zelf je vakantie annuleren omdat je de situatie niet vertrouwt. Antwoorden op deze en andere vragen, lees je in dit blog.

Mag je vakantiegeld inhouden?

Door de coronacrisis kan het zijn dat je als bedrijf in de problemen komt. Er wordt door de getroffen maatregelen minder of zelfs geen omzet gedraaid terwijl kosten gewoon doorlopen. Ondanks de geboden staatssteun kun je betalingsproblemen hebben doordat niet alle lonen en lasten worden vergoed. Sommige werkgevers besluiten hierdoor minder of zelfs geen vakantiegeld uit te keren aan hun werknemers. Maar mag je eigenlijk zomaar vakantiegeld inhouden? In dit blog lees je het antwoord op deze vraag.

Schuiven naar boven
Copy link
Powered by Social Snap