De ‘gratis’ telefoon die toch niet gratis was.

Ken je ze nog? De telefoonabonnementen waarbij je een gratis telefoon kreeg. Tussen 2012 en 2017 kon je ze bij vrijwel iedere telefoonprovider afsluiten. Klinkt verleidelijk en veel consumenten hebben dan ook zo’n abonnement afgesloten. De hoogste rechter in Nederland oordeelde echter dat consumenten die een dergelijk abonnement afsloten, gecompenseerd moeten worden door de telefoonprovider. Hoe dat zit, waarom dat zo is en wat je kunt doen als je zo’n telefoonabonnement hebt afgesloten, kun je teruglezen in deze blog.

Lening

In 2014 oordeelde de Hoge Raad al dat een “gratis” toestel bij een telefoonabonnement, een koop op afbetaling is, ofwel een persoonlijke lening. Je betaalt het toestel bij dit soort abonnementen niet in één keer maar tijdens het abonnement in termijnen af. De gratis telefoon is dus allesbehalve gratis. We kennen allemaal het gezegde: “voor niets gaat de zon op” toch?

De Hoge Raad kwam mede tot dit besluit omdat de telefoonproviders niet duidelijk aan konden tonen dat de consument niet betaalde voor de telefoon. Dan zou immers een abonnement zonder toestel even duur moeten zijn als een abonnement met toestel en dat was niet het geval.

Op leningen is de Wet op het financieel toezicht van toepassing. Daarbij moet er rekening worden gehouden met de strenge eisen voor een persoonlijk krediet. Deze verplichtingen gelden dus ook voor telefoonproviders.

Nieuwe regels

In 2016 beantwoorde de Hoge Raad vervolgvragen over dit onderwerp. De Minister van Financiën bepaalde vervolgens dat telefoonproviders met een regeling moesten komen om de consument in de toekomst beter te beschermen. Het moest voor consumenten voortaan duidelijk zijn dat zij een lening afsloten. Omdat de telefoonproviders hier niet in sloegen, zijn er vanaf 1 mei 2017 nieuwe regels gekomen voor telefoonaanbieders.

Telefoonproviders zijn voortaan verplicht te controleren of je de maandelijkse kosten van het telefoonabonnement kunt betalen. Verder moet er een kredietwaarschuwing “Let op, geld lenen kost geld” worden vermeld in reclames van telefoondiensten. Voor leningen van boven de € 250,- moet bovendien een registratie bij Bureau Kredietregistratie (BKR registratie) worden gedaan. De Autoriteit Consument en Markt ziet toe op de naleving van wet- en regelgeving over dit onderwerp.

Gevolgen

De gevolgen voor telefoonproviders waren groot. De consument kan de overeenkomst van het telefoonabonnement vernietigen wegens strijd met de wet. Het deel van het abonnement wat ziet op het gebruiken van de telecommunicatiedienst (bellen en internet) blijft wel in stand. Vervolgens heeft de consument recht op terugbetaling van een deel van de abonnementskosten. Om het voor consumenten makkelijk te maken een claim in te dienen, konden consumenten zich tot 1 september 2019 melden bij de claimservice van de Consumentenbond. Zij spande een rechtszaak aan tegen de vier grootste telefoonproviders van Nederland en er werd een schikking getroffen.

Ook zijn er andere claimstichtingen en bedrijven die namens de consument, tegen een vergoeding, een claim indienen bij de telefoonprovider. Je zult de reclames die influencers hiervoor maken, vast al wel voorbij hebben zien komen op social media.

Consumentenrecht

Dat je als ondernemer rekening moet houden met de regels van het consumentenrecht, was je hopelijk al duidelijk. Ik schreef er eerder een blog over welke je hier kunt teruglezen. Zowel in je webshop, in je algemene voorwaarden als in je contracten, zul je rekening moeten houden met de speciale regels voor consumenten. Maar zoals in dit voorbeeld van de telefoonproviders naar voren komt, kun je ook niet zomaar alle marketinginstrumenten inzetten om klanten te winnen. Ook daarbij ben je gebonden aan de regels van het consumentenrecht.

Wil je meer weten, wil je advies of wil je documenten laten controleren? Neem dan contact met me op, ik help je graag.

De ‘gratis’ telefoon die toch niet gratis was.

Maaike

Maaike is eigenaar en jurist bij @maaike. online legal support. Zij vindt het leuk haar kennis te delen op een manier die voor iedereen helder is. Maaike voorziet ondernemers van begrijpelijke juridische documenten & praktijkgericht juridisch advies.

de 'gratis' telefoon die toch niet gratis was

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven
Share via
Copy link
Powered by Social Snap