De regels voor een webshop

Veel mensen doen tegenwoordig hun aankopen online. Webshops schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.
Maar wist je dat er regels zijn waar je je als webshopeigenaar aan moet houden? Als jouw webshop een onderneming is, schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel en houd je een administratie bij. Om te zien of je jouw webshop vanuit huis mag runnen, raadpleeg je het bestemmingsplan maar daarnaast moet je voldoen aan allerlei wetten en regels voor o.a. online verkoop. Denk hierbij aan privacyregels, consumentenregels, cookies en de regels voor koop op afstand. Om je hiervan bewust te maken heb ik de belangrijkste regels voor je op een rijtje gezet zodat je zelf na kunt gaan of jouw webshop voldoet.

Koop op afstand

Wanneer iemand een product of dienst koopt via een webshop, komt de verkoop tot stand zonder direct contact met een verkoper. Dit wordt een koop op afstand genoemd. Speciaal voor het verkopen op afstand is er een Europese richtlijn geschreven waar iedere webshop eigenaar zich aan moet houden: de Europese richtlijn Consumentenrechten. Nederland heeft de regels uit deze richtlijn opgenomen in het Burgerlijk Wetboek. Het consumentenrecht omvat nog meer regels. Deze kun je teruglezen in het blog: “Wat is consumentenrecht?“.

Informatieplicht

Eén van de regels die volgt uit de Europese richtlijn is de informatieplicht. Bij verkoop op afstand heb je als webshopeigenaar een informatieplicht. Dit betekent dat je er onder andere voor moet zorgen dat je bedrijf vindbaar en aanspreekbaar is. Klanten moeten eenvoudig contact met je op kunnen nemen en weten waar ze terecht kunnen bij klachten. Ook moeten de producten en/of diensten die je verkoopt duidelijk beschreven zijn evenals de prijs die mensen daarvoor moeten betalen. Je vermeldt de belangrijkste kenmerken van je product of dienst in je webshop en zorgt ervoor dat de prijzen inclusief BTW vermeld worden.

Daarnaast moet je duidelijkheid verschaffen over de regels van betaling en levering en de service die je klant kan verwachten. Laat dus weten waar je levert, hoe je levert, hoe het zit met de garantie en vergeet niet een link naar het Europese onlineplatform voor geschilbeslechting op te nemen. Ja, ook dat is verplicht!

Verder moet je de klant informeren over de wettelijke bedenktijd die consumenten hebben bij een online aankoop, moet je duidelijkheid verschaffen over het bestelproces en dien je op de juiste manier bestellingen te bevestigen. Kortom, je moet er alles aan doen om te voorkomen dat klanten iets bestellen terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling was.

Let op: je contactgegevens moeten duidelijk vermeld worden, je mag ze niet in je algemene voorwaarden verstoppen!

Wil je nog eens teruglezen welke bedrijfsgegevens je op je website moet vermelden, klik dan hier om de blog “De juridische eisen aan een website” terug te lezen.

Wettelijke bedenktijd

Verkoop je online aan consumenten? Dan moet je hen vooraf informeren over het wettelijk recht op bedenktijd dat consumenten hebben. Elke consument heeft 14 dagen bedenktijd. Deze termijn gaat bij producten lopen na ontvangst van het product door de klant en bij diensten na aankoop van de dienst. Laat klanten weten hoe ze van deze bedenktijd gebruik kunnen maken, wanneer en hoe een product retour gestuurd moet worden, wie daarvoor de kosten betaald en hoe het zit met terugbetaling. Informeer de klant ook duidelijk als de wettelijke bedenktijd niet geldt. In het blog: “Wat houdt het herroepingsrecht in?” kun je lezen waar je als verkoper rekening mee moet houden.

AVG & Cookies

Cookies

Veel webshops maken gebruik van cookies. Door middel van deze kleine tekst bestandjes kun je een websitebezoeker herkennen, worden producten in een winkelwagentje onthouden of hoeft een websitebezoeker niet steeds opnieuw in te loggen. Met bepaalde cookies kun je zelfs gerichte advertenties plaatsen van producten of diensten die jij aanbiedt. Wanneer jouw website cookies plaatst, moet je de websitebezoeker hierover informeren. Dit kun je doen in een aparte cookieverklaring of je kunt ervoor kiezen de privacy- en cookieverklaring te combineren. Voor het plaatsen van cookies, die inbreuk maken op de privacy rechten van websitebezoekers, moet je vooraf toestemming vragen. Dit kun je doen door middel van een cookiemelding. Meer hierover lees je terug in de blog: “DIT moet je regelen als je cookies gebruikt“.

Privacyverklaring

Naast de cookieverklaring ben je op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming ook verplicht om je websitebezoekers te informeren over hoe jij met hun persoonsgegevens om gaat. Dit wordt de informatieplicht genoemd. In een privacyverklaring informeer je jouw websitebezoekers over welke persoonsgegevens jij verwerkt, waarom je dit doet, hoelang je de gegevens bewaard en hoe je ze beveiligd. Wil je weten of jij ook een privacyverklaring nodig hebt? Lees dan mijn blog: “Privacyverklaring; heb ik die nodig?“.

Beveiligde verbinding

Naast de informatieplicht legt de AVG aan jou ook de verplichting op om maatregelen te nemen om gegevens van je klanten te beschermen. Zorg er daarom voor dat het webverkeer van je webshop versleuteld wordt door te zorgen voor een SSL certificaat. Je herkent een beveiligde verbinding aan ‘https‘ in de url.

Nieuwsbrief

Wil je een nieuwsbrief verzenden naar je klanten? Vraag hier dan op de juiste manier toestemming voor aan je klant. Laat klanten in het bestelproces een check box aanvinken of een akkoord knop aanklikken om toestemming te geven voor ontvangst van de nieuwsbrief. Vermeld vervolgens ook onder elke nieuwsbrief die je verzendt, dat de klant zich kan afmelden (opt-out).

Algemene voorwaarden

Passende algemene leveringsvoorwaarden zijn onmisbaar voor een webshop. Je verkleint hiermee de risico’s die je als ondernemer loopt doordat je vooraf duidelijke afspraken maakt met je klanten. In de voorwaarden zet je de spelregels die gelden bij de aankoop van jouw product of dienst. Regels over de levering, garantie, de wettelijke bedenktermijn, aansprakelijkheid en betaling kun je opnemen in je algemene voorwaarden. Zo hoef je die regels niet steeds bij elke klant opnieuw te onderhandelen. Heb je algemene voorwaarden, zorg er dan wel voor dat je ze op de juiste manier gebruikt. Hier kun je terug lezen hoe je dat doet.

Producteisen

Naast de hiervoor besproken wettelijke regels, kunnen er ook wettelijke eisen gesteld zijn aan het soort product, de verpakking of het etiket. De regels volgen uit verschillende wetgeving waaronder de Tabakswet, de Warenwet en de Geneesmiddelenwet. Houd hier dus ook rekening mee, lees je in en zorg dat je op de hoogte bent.

Betaalmethoden

Als je zaken doet met consumenten mag je maximaal een vooruitbetaling van 50% vragen bij de verkoop van producten. Dit is de reden dat je als betaalmethode niet alleen iDEAL mag aanbieden. Met iDEAL kan een consument namelijk alleen het hele bedrag vooruit betalen. Je bent dus verplicht om ook alternatieve betaalmogelijkheden aan te bieden.

Toezicht

Denk nu niet: “Er wordt vast niet gecontroleerd of mijn webshop aan de regels voldoet”. Er zijn namelijk verschillende partijen die zich bezighouden met toezicht en controle op regels voor webwinkels. De Autoriteit Consument & Markt ziet erop toe dat bedrijven zich houden aan de regels van het consumentenrecht. Zij controleren en kunnen bij overtreding van de wet boetes opleggen die kunnen oplopen tot € 900.000,- per overtreding.

De Autoriteit Persoonsgegevens controleert of bedrijven zich houden aan privacyregelgeving. Ook zij hebben de bevoegdheid waarschuwingen uit te delen en (hoge) boetes op te leggen.

De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit houdt tot slot toezicht op regels die gelden voor de online verkoop van producten. Ook deze partij heeft de bevoegdheid om boetes op te leggen.

Meer weten?

Wil je meer informatie? Heb je een vraag, wil je een website check laten uitvoeren of ben je op zoek naar de juiste juridische documenten, neem dan contact met me op, ik help je graag!


De regels voor een webshop
De regels voor een webshop

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven
Share via
Copy link
Powered by Social Snap