Regels voor een freebie of nieuwsbrief

Om van bezoekers ook echt klanten te maken, gebruiken veel bedrijven salesfunnels als marketinginstrument. Ze bieden een gratis weggever en wanneer een potentiële klant zich daarvoor inschrijft, belandt hij in een trechter. Vervolgens ontvangt de klant nieuwsbrieven of andere reclame e-mails met het uiteindelijke doel van deze potentiële klant een klant te maken. Maar hoe bouw je zo’n e-maillijst op? Mag je iemand zomaar op je e-maillijst zetten? Wat zijn de regels voor een freebie of nieuwsbrief?
Je leest het in dit blog.

Wetgeving

Wanneer je een e-maillijst wil opbouwen, krijg je te maken met twee wetten. De Telecommunicatiewet die onder andere regels bevat over het versturen van commerciële e-mails en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG), ofwel de nieuwe privacywet waarin regels staan met betrekking tot het beschermen van persoonsgegevens.

In de Telecommunicatiewet staat dat je iemand alleen ongevraagde e-mails mag sturen, als je hiervoor toestemming hebt gekregen. Zomaar lukraak reclame e-mails naar mensen sturen, omdat je denkt dat zij wel geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw aanbod, is dus verboden.

AVG

De AVG bevat regels over op welke manier je die toestemming kunt verkrijgen. Allereerst bevat de AVG een definitie van het begrip toestemming. Toestemming is “elke vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige wilsuiting“. Deze wilsuiting moet bestaan uit een actieve handeling. Dit betekent dat iemand nooit automatisch ergens toestemming voor kan geven maar dat iemand actief op een knop moet klikken of bijvoorbeeld een vinkje moet zetten. Verder moet je in begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal om de toestemming vragen. Deze vraag mag dus niet ergens verstopt zitten.

Wil je iemands e-mailadres voor meerdere doelen gebruiken, dan moet je voor elk doel apart toestemming vragen. Jij als ondernemer moet vervolgens de gegeven toestemming kunnen bewijzen. Tot slot moet de toestemming te allen tijde ingetrokken kunnen worden. Het intrekken van de toestemming moet net zo eenvoudig zijn als het geven ervan.

Hoe ga je te werk?

Je leest het, de huidige privacywet stelt strenge eisen aan het verkrijgen van toestemming. Je zult nu dus al wel aan je water voelen dat je iemand niet zomaar op je e-maillijst mag zetten. Maar hoe krijg je mensen dan legaal op je e-maillijst en hoe hou je je aan de regels voor een freebie of nieuwsbrief?

Freebies

Wanneer je een gratis weggever wil aanbieden zoals een e-book, webinar of checklist, heb je een naam en e-mailadres nodig om de weggever toe te kunnen sturen. Het doel voor het verzamelen van de contactgegevens van de ontvanger is dan het toe kunnen sturen van de weggever. Hier hoeft de ontvanger geen toestemming te geven. Zonder contactgegevens kun jij namelijk de aangevraagde freebie niet leveren.

Wil jij vervolgens dat diezelfde ontvanger in jouw salesfunnel beland, zodat je nieuwsbrieven of andere reclame e-mails kunt sturen, dan moet je hier toestemming voor vragen. Je kunt de ontvanger van de gratis weggever niet zomaar op je e-maillijst zetten. Dat e-mailadres heb je namelijk voor een ander doel verkregen.

De toestemming kun je vragen door een hokje te maken dat de ontvanger zelf aan kan vinken zoals in onderstaand voorbeeld.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________
☐ Ja, ik ga ermee akkoord dat mijn contactgegevens gebruikt worden om wekelijks een nieuwsbrief te versturen.

Let op: de ontvanger moet dit hokje zelf aanvinken. Het mag dus niet vooraf aangevinkt zijn want dan voldoe je niet aan de actieve handeling die de AVG voorschrijft. H
Het is ook niet toegestaan om een ontvanger te verplichten zich in te schrijven voor de nieuwsbrief alvorens hij de gratis weggever kan ontvangen. Volgens de AVG moet toestemming ‘vrijelijk’ gegeven worden en dat is niet het geval als de toestemming een voorwaarde is.

Meerdere doelen

Wil je het e-mailadres van de ontvanger voor meerdere doelen gebruiken? Vraag dan voor elk doel apart toestemming door meerdere hokjes te maken die de ontvanger kan aanvinken. De ontvanger moet op grond van de AVG voor elk doel apart toestemming kunnen geven.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
☐ Ja, ik ga akkoord dat mijn contactgegevens gebruikt worden om mij te benaderen voor een onderzoek.
☐ Ja, ik ga akkoord dat mijn contactgegevens gebruikt worden om maandelijks marketingmails te ontvangen.

Je kunt iemand hierbij niet verplichten het hokje voor ontvangst van de nieuwsbrief aan te vinken. Dit moet een vrije keuze zijn en geen voorwaarde om een gratis weggever te ontvangen of om bijvoorbeeld aan het onderzoek mee te kunnen doen.

Alternatief

Wat je wel kunt doen is het omdraaien. Als iemand toestemming geeft om de nieuwsbrief te ontvangen of om lid te worden, dan krijgt hij een gratis weggever of een korting.

Toestemming bewijzen en intrekken

Heb je eenmaal toestemming van de ontvanger, dan is het vervolgens aan jou om deze toestemming goed vast te leggen. De AVG schrijft dat jij moet kunnen aantonen op welke manier de toestemming is gegeven én voor welk doel de toestemming is gegeven.

Tot slot moet de gegeven toestemming ook eenvoudig weer ingetrokken kunnen worden. De opt-out mogelijkheid moet je aanbieden onder elke nieuwsbrief of reclame e-mail.

Eigenwijs? Je riskeert een hoge boete!

Houd jij je niet aan de regels voor een freebie of nieuwsbrief? Het schenden van de Telecommunicatiewet, kan je een boete van maximaal € 450.000,- opleveren. Een bedrag dat je met een paar extra klanten niet zomaar terug verdient. Bovendien, wat heb je aan een lange e-maillijst die alleen maar bestaat uit mensen die daar helemaal niet op willen staan?

Hoe zit het met akkoord vragen op je privacyverklaring?

Tot slot wil ik nog even een groot misverstand uit de weg ruimen. Wanneer je contactgegevens van ontvangers verzamelt, verwerk je persoonsgegevens. Op grond van de AVG moet je dan een privacyverklaring hebben waarin je uitlegt hoe je met deze persoonsgegevens omgaat. Gebruik jij e-mailadressen om nieuwsbrieven te versturen, geef dit dan ook aan in je privacyverklaring. Bij het contactformulier verwijs je vervolgens naar deze privacyverklaring.

Websitebezoekers hoeven echter niet akkoord te gaan met deze privacyverklaring. Je hoeft hier dus geen aanvinkhokje voor te maken. Een privacyverklaring is immers een verklaring en geen overeenkomst waar de websitebezoeker akkoord mee moet gaan.

Wil je meer lezen over de privacyverklaring?
Bekijk dan ook eens deze blogs:

Hulp nodig?

Wil je meer weten, heb je een vraag of wil je dat ik met je meekijk?
Laat het me weten, ik help je graag!

Regels voor een freebie of nieuwsbrief
Regels voor een freebie of nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven
Share via
Copy link
Powered by Social Snap