ZZP’er, wees gewaarschuwd!

Je hebt als ZZP’er ongetwijfeld ooit een telefoontje gekregen met, een op het eerste oog, aantrekkelijke aanbieding voor het afsluiten van bijvoorbeeld een energiecontract of een aanbod voor plaatsing op een website. Het akkoord gaan met zo’n telefonisch aanbod kan je duur komen te staan. In dit blog lees je hoe je dit kunt voorkomen maar ook wat je kunt doen als je er al wel in getrapt bent.

Aantrekkelijk aanbod

Als ZZP’er sta je ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hierdoor is jouw telefoonnummer openbaar en kunnen telemarketeers jou benaderen. Hier wordt dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt.

Het doel van de verkoper is om jou direct telefonisch akkoord te laten gaan met een ‘gunstig’ aanbod. De verkoper krijgt namelijk provisie over elk verkocht contract en zal hier dan ook extra zijn best voor doen. Als later blijkt dat het aanbod toch niet zo rooskleurig was als beloofd en je aan geeft van de koop af te willen zien, ontvang je een hoge opzegboete.

Bedenktijd

Een consument heeft bij een koop op afstand 14 dagen bedenktijd. In die 14 dagen kan de consument de koop herroepen en dus ongedaan maken. Het consumentenrecht is, zoals de naam al doet vermoeden, niet van toepassing op ondernemers. Als een ZZP’er een zakelijk abonnement afsluit, zit hij daar dus aan vast. Ook als het abonnement betrekking heeft op privézaken zoals een woonhuis. Krijgt je spijt, moet je een opzegboete betalen. Deze opzegboete is helaas, niet net als bij consumenten gemaximeerd tot € 125,-, maar deze kan oplopen tot in de duizenden euro’s.

Voorkomen is beter dan genezen

Doe geen overhaaste aankopen
De belangrijkste tip die ik je kan geven is, ga nooit zomaar akkoord met een telefonisch aanbod. Zeg dus geen “ja” want het gesprek wordt opgenomen en door een simpel “ja” kun je al vast zitten aan een overeenkomst. Maar wat kun je wel doen?

  • Geef aan dat je niet geïnteresseerd bent of hang op;
  • Vraag het KvK-nummer van degene die belt zodat je via internet het bedrijf op kunt zoeken. Als je moeilijke vragen gaat stellen, haakt de verkoper snel af;
  • Geef aan dat je zelf wel contact opneemt als je hun dienst of product wilt kopen.

Als je toch interesse hebt of als je twijfelt, vraag de verkoper dan de voorwaarden eens op papier te zetten en per post of email toe te sturen, zodat je het thuis eens rustig eerst door kunt lezen voordat je een beslissing neemt. Als ze dit niet willen doen, weet je al genoeg. Daarbij geldt, als een aanbod te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo!

Bel-me-niet-register
Door je in te schrijven in het bel-me-niet-register beperk je de kans op telefonische marketing. Bedrijven moeten namelijk eerst het register raadplegen voordat ze gaan bellen.

Ik ben er ingetrapt

Ben je al wel akkoord gegaan met een telefonisch aanbod en heb je achteraf spijt? Troost je allereerst met het feit dat je zeker niet de enige bent. Vervolgens zijn er een aantal dingen die je kunt doen:

Algemene voorwaarden
Lees de algemene voorwaarden of het contract door waar je akkoord mee bent gegaan. Bevat het een annuleringsmogelijkheid? En zo ja, binnen hoeveel dagen moet je dan annuleren.

Wilsgebreken
Is er sprake van dwaling, bedrog, bedreiging of misleiding dan kan de overeenkomst vernietigd worden. Heeft de verkoper jou bijvoorbeeld een onjuiste voorstelling van zaken gegeven dan kun je door middel van een schriftelijke mededeling aan de verkoper de overeenkomst vernietigen. Levert dit niets op, dan kun je ook de rechter verzoeken de vernietiging van de overeenkomst uit te spreken.

Opzeggen
Of je de overeenkomst op kunt zeggen, wanneer en op welke manier is afhankelijk van wat er in de voorwaarden of het contract staat. Vaak betaal je een opzegboete/afkoopsom.

Autoriteit Consument & Markt

De Autoriteit Consument & Markt heeft in 2019 geadviseerd om de Wet oneerlijke handelspraktijken voor consumenten in de toekomst ook voor ZZP’ers te laten gelden. Er zou dan ook voor ZZP’ers een bedenktijd moeten komen en ook de opzegboete wordt dan gemaximeerd. Zover is het helaas nog niet. Tot die tijd ben je dus gewaarschuwd!

Heb je een vraag, wil je meer informatie of zoek je iemand die samen met jou kijkt wat de mogelijkheden zijn, neem dan contact op!

ZZP’er, wees gewaarschuwd!
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven
Share via
Copy link
Powered by Social Snap