De regels voor algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn de spelregels voor je onderneming. Maar mag je zomaar alles opnemen in je algemene voorwaarden, of zijn er regels waar je je aan moet houden? Je leest het hier!
Dat algemene voorwaarden belangrijk zijn voor je onderneming, dat wist je waarschijnlijk wel. Niet? Dan kun je hier teruglezen waarom dat zo is. Met algemene voorwaarden zet je het recht een beetje naar je eigen hand. Je legt afspraken vast die passen bij jouw manier van werken. Dan mag je vast ook zelf bepalen wat je er in zet? Helaas klopt dat niet helemaal.
Geen kernbedingen
In je algemene voorwaarden mag je geen kernbedingen opnemen. Dit betekent dat de belangrijkste afspraken uit de overeenkomst niet opgenomen mogen worden. Je kunt hierbij denken aan de prijs, de hoeveelheid, het gewicht of de kwaliteit.
Algemene voorwaarden voor consumenten
Als je klanten consumenten (B2C) zijn dan mogen jouw algemene voorwaarden niet ‘onredelijk bezwarend’ zijn. Onredelijk bezwarend betekent dat de bepaling nadelig is. Consumenten hebben vaak geen (of niet genoeg) verstand van de wet en worden daarom extra beschermd.
De zwarte en de grijze lijst
In de wet is een lijst opgenomen met regels die je sowieso niet op mag nemen in je algemene voorwaarden: de zwarte lijst. Ook is er een lijst opgenomen met regels die onredelijk bezwarend kunnen zijn: de grijze lijst. Als je in je algemene voorwaarden regels opneemt uit de zwarte of de grijze lijst, kunnen je algemene voorwaarden ongeldig verklaard worden. Je hebt er dan niets meer aan.
Voorbeeld van een regel uit de grijze lijst
- Uitsluiting schadevergoedingsverplichting
dat de gebruiker of een derde helemaal of voor een deel bevrijdt van een wettelijke verplichting tot het betalen van schadevergoeding. Dit wordt ook wel een exoneratiebeding genoemd.
Voorbeeld van een regel uit de zwarte lijst
- Stilzwijgende verlenging van overeenkomsten
regels die ervoor zorgen dat de overeenkomst (bijvoorbeeld een abonnement) stilzwijgend wordt verlengd en waarbij de consument geen mogelijkheid heeft om de overeenkomst op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal 1 maand.
Algemene voorwaarden voor bedrijven
Als je klanten bedrijven zijn (B2B) heb je veel meer vrijheid voor het opstellen van je algemene voorwaarden. Van bedrijven wordt namelijk verwacht dat ze voldoende deskundigheid in huis hebben om zich te kunnen verzetten tegen regels waarmee zij niet akkoord wensen te gaan. De zwarte en de grijze lijst gelden dan ook niet voor bedrijven. Voor kleine ondernemers geldt een uitzondering. Zij kunnen in sommige gevallen wel een beroep doen op de grijze en de zwarte lijst. Dit heet reflexwerking.
Waar moet je nog meer rekening mee houden?
Tot slot bestaat er ook nog zoiets als ‘dwingend recht’. Dit zijn regels uit de wet waar je niet ten nadele van mag afwijken in je algemene voorwaarden, ook niet als je alleen zaken doet met bedrijven.
Laatste tips
Het gebruiken van algemene voorwaarden heeft veel voordelen.
In mijn blog: “Het nut van algemene voorwaarden” kun je de voordelen nog eens teruglezen. Maar aan algemene voorwaarden die van tafel geveegd kunnen worden, heb je niks.
- Laat daarom je algemene voorwaarden opstellen door een jurist.
- Laat je zelf opgestelde voorwaarden controleren.
- Kopieer geen voorwaarden van iemand anders. Jij hebt een andere manier van werken, je hebt ander soort klanten en je wilt geen inbreuk maken op het auteursrecht.
- Houdt je algemene voorwaarden up to date. Pas ze dus op tijd aan!