Het nut van algemene voorwaarden

Ben jij ondernemer, dan kun je haast niet zonder algemene voorwaarden. Het zijn de afspraken op basis waarvan jij zaken doet met jouw klanten en die bieden je bescherming tegen ondernemersrisico’s en aansprakelijkheid. In deze blog kun je aan de hand van praktische voorbeelden lezen waarom algemene voorwaarden ook voor jou een goed idee zijn.

Delen:

Het nut van algemene voorwaarden

met praktische voorbeelden

Ben jij ondernemer, dan kun je haast niet zonder algemene voorwaarden. Het zijn de afspraken op basis waarvan jij zaken doet met jouw klanten en die bieden je bescherming tegen ondernemersrisico’s en aansprakelijkheid. In deze blog kun je aan de hand van praktische voorbeelden lezen waarom algemene voorwaarden ook voor jou een goed idee zijn.

Algemene voorwaarden zijn een lijst met regels die jij als ondernemer voor elke klant opnieuw kunt gebruiken. Hierdoor hoef je niet steeds te onderhandelen met jouw klanten of opdrachtgevers en dit bespaart je een hoop tijd.

Maak je eigen regels
In mijn blog: Algemene voorwaarden, heb ik die nodig? Kun je nog eens teruglezen wat algemene voorwaarden zijn.

Als ondernemer loop je altijd risico, dat hoort bij het hebben van een eigen bedrijf. Toch kun je een groot deel van die risico’s beperken in jouw algemene voorwaarden. Hieronder lees je wat praktische voorbeelden, waarschijnlijk ook voor jou herkenbaar.

Betalingstermijn

“Ik moet steeds zo lang op mijn geld wachten. Ik zou graag eerder betaald willen krijgen”.

Als je geen betalingsafspraken maakt met jouw klanten, geldt de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. In jouw algemene voorwaarden kun je echter een kortere betalingstermijn opnemen, zodat jouw klanten verplicht worden gesteld om bijv. binnen 7, 10 of 14 dagen te betalen. Zo zorg je ervoor dat je eerder geld op je rekening ontvangt.

Eigendomsvoorbehoud

Je hebt een product geleverd aan een klant en de klant betaalt niet of erger, hij gaat failliet.
Als je in jouw algemene voorwaarden een eigendomsvoorbehoud opneemt, blijven de producten die jij verkoopt jouw eigendom totdat de klant heeft betaald. Betaalt hij niet of gaat hij zelfs failliet, kun je het product terughalen. Als je geen eigendomsvoorbehoud afspreekt, ben je het product kwijt en is het nog maar de vraag of je jouw geld nog gaat krijgen. In het geval van een faillissement is die kans erg klein.

Forumkeuze

Als je een juridisch conflict hebt met een klant en je komt er onverhoopt samen niet uit, wil je zelf kunnen bepalen naar welke rechtbank je gaat.

Het is heel goed mogelijk dat jij klanten door heel Nederland hebt of zelfs in het buitenland. Als je een juridisch conflict krijgt met de klant en je moet hiervoor naar de rechtbank, is de hoofdregel dat je naar de rechtbank moet in de plaats waar jouw klant woont of gevestigd is. Dit wordt ook wel aangeduid met “wie eist, die reist”. Hierop zijn tal van uitzonderingen en één daarvan is dat je in jouw algemene voorwaarden, offerte en overeenkomst een forumkeuze op kunt nemen dat bepaalt dat de rechtbank van jouw vestigingsplaats bevoegd is om over het geschil te oordelen. Naast het feit dat het makkelijker is, bespaart het een hoop kosten.

Incasso

“Ik heb klanten die te laat betalen en ik moet er ook steeds achteraan mailen en/of bellen. Hoe kan ik dit oplossen?”
Naast het opnemen van een betalingstermijn in jouw algemene voorwaarden, kun je ook aangeven wat er gebeurt als de klant niet op tijd betaalt. Je kunt bijvoorbeeld bepalen dat jij rente gaat rekenen vanaf de dag dat de klant te laat is met betalen. Daarnaast kun je regelen dat, de kosten die jij kwijt bent voor het alsnog ontvangen van jouw geld bijv. incassokosten, door de klant betaald worden.

Aansprakelijkheid

“Hoe kan ik mijn aansprakelijkheid zoveel mogelijk beperken?”
Het grootste risico voor ondernemers is dat zij aansprakelijk gesteld worden voor schade. Op grond van de wet kun je jouw aansprakelijkheid veroorzaakt door opzet en bewuste roekeloosheid niet uitsluiten of beperken. Doe je zaken met bedrijven, kun je de aansprakelijkheid voor wettelijke en contractuele tekortkomingen in jouw algemene voorwaarden wel beperken of zelfs voor een groot deel uitsluiten. Je bent dan bijvoorbeeld alleen nog aansprakelijk voor het bedrag dat jouw verzekering dekt of voor de factuurwaarde.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Als je zaken doet met consumenten gelden er strengere regels dan dat jouw klanten bedrijven zijn (B2B). Houdt hier bij het opstellen van jouw algemene voorwaarden rekening mee, anders loop je het risico dat afspraken achteraf door een rechter ongeldig worden verklaard. Daarnaast kunnen wetten en regels veranderen waardoor algemene voorwaarden niet meer rechtsgeldig zijn. Mijn advies is dan ook de algemene voorwaarden die je zelf hebt opgesteld, te laten beoordelen door een jurist of het opstellen van algemene voorwaarden uit handen te geven. En nee.. hiervoor hoef je niet naar een advocaat.

Tot slot zijn er maar weinig mensen die algemene voorwaarden ook echt lezen voordat ze klant bij je worden. Toch zijn de algemene voorwaarden, als ze op de juiste manier gebruikt worden, onderdeel van de overeenkomst tussen jou en de klant, of ze nu gelezen zijn of niet. Als je het mij vraagt dus een gemiste kans als je hier als ondernemer geen gebruik van maakt!



Ik ben Maaike

Ik ben jurist voor ondernemers. Maar dan niet stoffig en saai.
Taaie stof begrijpelijk maken, dat is waar mijn kracht ligt.

Let's get social

Populair:

Download nu mijn geniale e-book

En leer al mijn geheimen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum efficitur quam vel scelerisque consectetur.