De juridische eisen aan een website

Ja, je leest het goed. Een website moet aan wettelijke eisen voldoen. Daar heb je als ondernemer vast nog nooit over nagedacht. De regels voor een website staan niet in één wet benoemd, ze volgen uit verschillende wetgeving en zelfs dan is het soms wat algemeen geformuleerd. Daarom heb ik de juridische eisen aan een website, voor je op een rijtje gezet. Kun je meteen controleren of jouw website voldoet!

Bedrijfsgegevens

Op je website vermeld je de volgende gegevens:

  • De volledige naam van je onderneming (alleen je handelsnaam is niet voldoende)
  • KvK nummer
  • Vestigingsadres (dit kan dus soms ook je woonadres zijn)
  • Emailadres + minimaal 1 andere mogelijkheid tot direct persoonlijk contact bijv. een telefoonnummer
  • Btw-identificatienummer (let op, dit is sinds 1 januari 2020 een nieuw nummer)
  • Beroepsvereniging als je daar bent ingeschreven

Deze gegevens moeten duidelijk op je website vermeld worden dus niet alleen verstopt in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden.

Webshop

In het geval van een webshop ben je verplicht je aan meer regels te houden. Vermeld in ieder geval het volgende op je website:

  • de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst dat je verkoopt, dus bijv. kleur, grootte, gewicht etc.
  • de prijs inclusief BTW
  • kosten voor levering + leveringstermijn
  • de wijze van betaling
  • de stappen om tot de koop over te gaan. Het moet duidelijk zijn wanneer de klant tot de koop overgaat en dat op dat moment de klant een betalingsverplichting aan gaat.
  • de klant moet de mogelijkheid hebben de bestelling na te kijken en te wijzigen voordat de bestelling definitief is.
  • je moet aangeven dat de consument ontbindingsrecht heeft of dat je valt onder één van de uitzonderingen.
  • het klachtenafhandelingsbeleid en de mogelijkheid dat de klant een klacht in kan dienen via het ODR-platform, hierbij moet de volgende link opgenomen worden: http://ec.europa.eu/odr. Het ODR-platform is een Europese website waar de klant een klacht in kan dienen over een webwinkel. Door middel van alternatieve geschillenbeslechting wordt dan naar een oplossing gezocht.

Ontbindingsrecht (herroepingsrecht)

Consumenten hebben bij een koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Hier moet je de klant op wijzen voordat de bestelling definitief is. De klant hoeft geen reden te geven als hij binnen de bedenktermijn van de koop afziet en jij bent verplicht zowel het aankoopbedrag als de verzendkosten terug te betalen. Meer regels voor het zaken doen met consumenten, lees je terug in mijn blog: “Wat is consumentenrecht?”.

Algemene voorwaarden

Wanneer je producten of diensten verkoopt via je website, is het verstandig in het verkoopproces te verwijzen naar je algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de koop. Dit kun je doen door een link naar je voorwaarden te plaatsen en je klant akkoord te laten gaan met die voorwaarden voordat de bestelling afgerond is. Doe je dit niet (op de juiste manier), dan gelden je voorwaarden niet.

Zorg er altijd voor dat de klant de algemene voorwaarden kan printen of downloaden. Meer over het gebruik van algemene voorwaarden kun je hier teruglezen.

Privacyverklaring

Wanneer er via je website persoonsgegevens worden verwerkt, ben je verplicht een privacyverklaring, ook wel privacystatement, op je website te plaatsen. Een privacyerklaring is o.a. in de volgende gevallen verplicht:

  • je website bevat een contactformulier
  • de bezoeker kan zich inschrijven voor een nieuwsbrief
  • de bezoeker kan een afspraak inplannen
  • een lezer kan reageren op een blogpost
  • er kunnen op een andere manier persoonsgegevens als naam, emailadres of telefoonnummer ingevuld worden.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) legt aan organisaties die persoonsgegevens verwerken een informatieplicht op en de makkelijkste manier om hier aan te voldoen is door het gebruiken van een privacyverklaring. In het blog “Privacyverklaring; heb ik die nodig?” lees je hier meer over.

“In principe is een privacyverklaring verplicht voor iedere ondernemer, ook als je geen website hebt. Iedere ondernemer verwerkt namelijk persoonsgegevens al is het alleen maar voor het maken van een offerte of factuur.”

Cookiemelding & cookieverklaring

Wanneer er bij gebruik van je website, tracking cookies (marketingcookies) worden geplaatst op de computer, tablet of smartphone van de bezoeker, ben je verplicht vooraf toestemming aan de bezoeker te vragen. Dit doe je door middel van een cookiemelding. Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je geen toestemming te vragen, deze cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van je website. In de regel hoef je voor het gebruik van analytische cookies (Google Analytics voor website statistieken) ook geen toestemming te vragen, mits je deze enkel gebruikt voor het tellen van bezoekers en je deze op de juiste manier instelt.

In de cookieverklaring, die vaak onderdeel is van je privacyverklaring, moet je informeren over het soort cookies dat je website gebruikt en met wat voor reden.

Reclame

Wanneer je advertenties op je website plaatst waar je inkomsten uit haalt, is het verplicht dat deze advertenties herkenbaar zijn als reclame-uitingen. Je mag de reclame-uitingen niet verstoppen achter informatie die voor de bezoeker interessant lijkt. Dit volgt uit de Nederlandse Reclame Code.

Disclaimer

Veel websites bevatten een disclaimer. Dit is een verklaring/mededeling van de website eigenaar. Omdat er geen andere partij akkoord is gegaan met de disclaimer, is het geen overeenkomst en kun je er dus ook geen zaken in regelen waarvoor je een overeenkomst nodig hebt. Als je bijvoorbeeld je aansprakelijkheid beperkt in een disclaimer, heeft dit juridisch gezien geen waarde. Wel kun je in een disclaimer iets opnemen over bijvoorbeeld:

  • dat er auteursrecht rust op de afbeeldingen en teksten op je website
  • de actualiteit van je website, informatie in bijv. je blog kan verouderd zijn
  • dat je betaald hebt gekregen voor een blog die je hebt geschreven
  • dat er verschillende links naar andere websites op jouw website staan en dat je die enkel ter informatie hebt opgenomen
  • dat bezoekers contact met je op kunnen nemen als, content getoond op jouw website, onrechtmatig is of bijvoorbeeld niet meer actueel.

Consequentie als je niet aan de regels voldoet?

Omdat de juridische eisen aan een website uit verschillende wet- en regelgeving komt, heeft het niet naleven van deze regels ook verschillende consequenties. Het kan voorkomen dat een klant een koop kan ontbinden omdat jij je niet aan de regels voor consumentenkoop hebt gehouden.

De bedenktermijn van klanten kan verlengd worden tot een jaar omdat je hier niet op de juiste manier over hebt geïnformeerd. Tot slot kun je een boete krijgen van de Belastingdienst, de Autoriteit Persoonsgegevens of de Autoriteit Consument & Markt als je verplichte gegevens niet op je website hebt staan. Kortom, het is verstandig eens even een kritische blik op jouw website te werpen zodat jij voldoet aan de juridische eisen aan een website!

Heb je vragen, wil je meer informatie over een bepaald onderwerp of wil je een privacy-(en cookieverklaring) en/of algemene voorwaarden op laten stellen, neem dan contact met me op, ik help je graag!

De juridische eisen aan een website

Maaike

Maaike is eigenaar en jurist bij @maaike. online legal support. Zij vindt het leuk haar kennis te delen op een manier die voor iedereen helder is. Maaike voorziet ondernemers van begrijpelijke juridische documenten & praktijkgericht juridisch advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven
Share via
Copy link
Powered by Social Snap